Van Hamer tot Houvast

Samenvatting

Reflectief gereedschap voor de coach. In coaching kom je regelmatig momenten tegen die ertoe doen. Momenten waarop sprake is van een zekere ambiguïteit, waarin nog niet zo gemakkelijk valt te beslissen wat je precies als coach te doen staat: ‘Meerdere ‘afslagen’ zijn mogelijk. Tegelijkertijd is sprake van situationele druk om iets te doen, want zo’n moment is ook zo weer voorbij. Op dit soort momenten toont de rijkdom van het vak zich.

In dit boek komen een aantal opgaven van de coach in de praktijk aan bod. Opgaven die zich voordoen op diffuse momenten waarin het uitmaakt wat voor keuze je als coach maakt. Steeds beschrijven de auteurs waar je in zo’n situatie houvast aan kunt ontlenen en hoe dan. Dat doen zij vanuit het besef dat ‘hoe je naar die situatie kijkt, maakt wat je ziet’. En dat dat ook -min of meer- bepaalt wat je doet en laat. Het gereedschap dat zij ter beschikking stellen bestaat niet zozeer uit instrumenten zoals hamers dat zijn: Voorschriften of recepten in de vorm van ‘als situatie A, doe dan B’. Zij formuleren ‘reflectief gereedschap’: houvasten die je manier van waarnemen en betekenis geven verrijken, en je handelingsruimte als coach Verruimen.

Dit boek biedt een groot aantal kleine inkijkjes in de professionele praktijk van coaching. Coaches kunnen er inspiratie aan ontlenen voor onvoorspelbare momenten in hun eigen praktijk. De verschillende gereedschappen zijn eerder beschreven in de rubriek ‘van hamer tot houvast’ van het Tijdschrift voor Coaching. De rubrieksteksten zijn aangevuld, bewerkt en in een samenhangend kader geplaatst.

Inhoudsopgave

Voorwoord

Verantwoording

Hoofdstuk 1. Vakmanschap van een coach. Over het gebruik van gereedschap

Hoofdstuk 2. Opgaven in de praktijk. Het competentieprofiel voor coaching als kader

Hoofdstuk 3.1. Begeleiden van leerprocessen
3.1.1. Van presteren naar leren
3.1.2. Van ‘praten over’ naar ‘beleving’
3.1.3. Reflectie op papier
3.1.4 Meerdere ervaringskanalen gebruiken
3.1.5 Vier mythen van gevoelens
3.1.6. Emotie als wegwijzer?
3.1.7. Exploreren of herkaderen
3.1.8. Onaf afronden

Hoofdstuk 3.2. Gerichtheid op de werkcontext
3.2.1. Rolspanningen onderzoeken
3.2.2. Visualiseren; een voorbeeld
3.2.3. Drie werkelijkheidsaanspraken
3.2.4. De lege stoel
3.2.5. Zorgvuldig confronteren

Hoofdstuk 3.3. Resultaatgerichtheid
3.3.1. ‘Stel dat…’ -vragen
3.3.2. Meervoudig adviseren
3.3.3. Lichaamssignalen serieus nemen
3.3.4. Waarderen als stimulans
3.3.5. Laten beklijven
3.3.6. Yessetting
3.3.7. Nieuwe gewoontes inslijpen

Hoofdstuk 3.4. gerichtheid op zelfsturing in werken en leren
3.4.1. Modellen van handelen
3.4.2. Communicatief handelen boven de waterlijn
3.4.3. Absoluut luisteren
3.4.4. Triggerzinnen
3.4.5. Kwetsbare momenten
3.4.6. Provoceren?

Hoofdstuk 3.5. Interactie als begeleider vormgeven
3.5.1. Aard van de vraag van de klant
3.5.2. Appelaspect van communicatie
3.5.3. Formulezinnen
3.5.4. Ervaringsleren mogelijk maken
3.5.5. IK-JIJ venster
3.5.6. Essentialia

Hoofdstuk 4. Aanreiken, uitproberen, of uitnodigen? Drie rolinvullingen voor coaching
4.1 Overwegingen van drie coaches
4.2 Rolinvullingen voor coaching
4.3 Professionele ontwikkeling als coach

Appendix: overzicht van opgaven in de praktijk met een gereedschap erbij
'Tools die aanzetten tot reflectie.’
– Eric Vullers
Uitgeverij
Kloosterhof

Jaartal
2013

Aantal pagina's
197

Deel deze pagina