Organisatiecoaching in de praktijk. Leren verlangen naar de zee

Dat is de titel van een nieuw boek over een geheel nieuw onderwerp. Afgelopen vrijdag is het boek gepresenteerd aan 200 deelnemers aan het gelijknamige symposium in het Evoluon in Eindhoven. Het is verschenen onder redactie van Jos van Jaarsveld en mijzelf. Een ‘kloek boek’, dat geschreven is voor en door organisatiecoaches en hen die dat graag willen worden.

Een gedicht van Anthoine de Saint-Exupéry vormt voor ons de inspiratiebron voor organisatiecoaching:

Wanneer je een schip wilt gaan bouwen/breng dan geen mensen bijeen/om timmerhout te sjouwen/of te tekenen alleen/voorkom dat ze taken ontvangen/deel evenmin plannen mee/maar leer eerst mensen verlangen/naar de eindeloze zee

Organisatiecoaches stimuleren medewerkers in organisaties om te verlangen naar de zee. Maar dan wel eentje die ze zichzelf wensen, en waarvoor zij zich willen inspannen. Immers, gras gaat niet harder groeien door eraan te trekken. Wat wel werkt: stimuleren om een gezamenlijk avontuur met elkaar aan te gaan, met als perspectief de verre einder. En al doende werken aan het samen vormgeven van wat de gewenste werkelijkheid.

Het boek is tot stand gekomen met behulp van de inbreng van vele auteurs. Ook zij verlangen naar een soort zee: hun beroep als adviseur of coach opwaarderen naar dat van organisatiecoach. De manier waarop zij daarmee bezig zijn verschilt enorm. Zij varen allemaal een eigen boottype. En doen dat ook nog op hun eigen manier. Sommigen zakken de rivier af met een vlot, weer anderen wagen zich met hun zeilboot in huizenhoge golven, houden het liever op kanoën op een binnenmeer, doen pogingen om een mamoettanker bij te laten sturen, of laten zich in een rubberbootje mee-dobberen op de deining, beducht voor verraderlijke onderstromen die er nu eenmaal altijd zijn. Maar het verlangen is hetzelfde: meer duurzame resultaten in organisaties bewerkstelligen. Werken aan resultaten die de moeite waard zijn. Resultaten ook die beklijven, ook als zij allang weer weg zijn.

Dit boek biedt een mooi inkijkje in de praktijk van al die verschillende organisatiecoaches. Het beoogt geen handboek voor organisatiecoaching te zijn, in de zin dat het wil voorschrijven hoe organisatiecoaching eruit dient te zien. Daarvoor is het vak nog te jong, en zijn de praktijken ook te divers. Tijdens het symposium liet een aantal organisatiecoaches in een interactieve workshop zien wat zij in de in de praktijk aan het doen zijn, en waarin dat verschilt van hun werk als adviseur of coach.

Het boek zelf biedt een rijkdom aan casussen van adviseurs en coaches die in hun bijdrage aan het leren in en van organisaties proberen op te loeven naar organisatiecoaching. Soms lukt dat, en dan gebeuren er verrassende dingen in organisaties, waar zij met graagte over schrijven. Soms komt er -ondanks verwoede pogingen te schipperen tussen Scylla en Charybdis- weinig van terecht. Ook die mislukkingen worden niet verbloemd. Professionals kenmerken zich immers doordat ze bereid en in staat zijn van hun eigen en andermans fouten te leren.

Ook beschrijven een aantal organisatiecoaches in het boek hun specifieke werkwijze, die zij steeds illustreren met praktijkvoorbeelden. Steeds geven de auteurs aan hoe zij hun koers bepalen, en laten zij de keuzes zien die zij in de specifieke situatie maken, inclusief de effecten ervan. Ook hier geldt weer dat die effecten soms gewenst zijn, maar ook wel eens niet tot de gehoopte resultaten leiden. Ook organisatiecoaches zijn maar mensen die hun uiterste best doen, in de wetenschap dat succes niet verzekerd is. IJsschotsen schijnen onder water nu eenmaal verder uit te steken dan je denkt…

De grote rijkdom aan praktijkmateriaal en benaderingen is bedoeld als inspiratiebron voor andere coaches en adviseurs die hun professionele repertoire uit willen bouwen of aan willen scherpen. Ten slotte hebben we ook een meer theoretische ‘uitleiding’ opgenomen: een visie op wat organisatiecoaches bindt in wat zij pogen bij te dragen. Daarmee willen we een wat meer overstijgende bijdrage leveren aan de kunst van het navigeren als organisatiecoach.

Een eindeloze zoektocht, en daardoor juist zo de moeite waard. Zin om mee verder te zoeken?

1 Comment

  • Vast en zeker een boeiend boek. De samenvatting maakt me nieuwsgierig naar 't vak, al lijkt het er nog erg op dat véél zoeken in het verschiet ligt. Als organisaties zich die tijd gunnen, ben je ws al door de branding! Dank voor het mooieBlog. Peter Davidsz

Leave a comment